به گزارش شهرآرانیوز؛ حضور موتورسیکلتهای فرسوده و دودزا از اطراف حرم تا قاسم آباد و طبرسی شمالی. وسایلی که صبحها را با بوی بنزین خام و عصرها را با هالهای از دود شروع و تمام میکنند. شهروندان میگویند سهم موتورسیکلتها از خیابان فقط صدای ناهنجار و سوزش گلو نیست؛ سردرد، خس خس، دوده روی ویترینها و خطر تصادف نیز بخشی از وجود موتورسیلکتها در معابر شهری است.
در سالهای اخیر تعداد استفاده از موتورسیکلت به ویژه میان اقشار کم درآمد و صاحبان مشاغل خدماتی، افزایش چشمگیری داشته است، اما در سایه این رشد، صدها موتور دودزا و فاقد معاینه فنی هر روز چرخ هایشان را روی آسفالت شهر میچرخانند و آلودگی صوتی و زیست محیطی تولید میکنند. بسیاری از شهروندان از دود موتورسیکلتهای فرسوده در شهر گلایه مندند. در روزهای گذشته نیز پیامهایی به تحریریه صدای مردم رسید که به این معضل اشاره دارد. همین مسئله سبب شد در این گزارش مطالبه مردمی را به گوش مسئولان برسانیم.
ساعت ۸ صبح، صف موتورسوارها برای رساندن مسافر و بار، چنان فشرده است که با هر گاز تیزی، دود در هوا حل میشود.
زهراخانم، زن جوانی است که هر صبح با کودک خردسالش از همین مسیر میگذرد. او در این باره میگوید: آلودگی هوا و صدای موتورِ قدیمی بیشتر از بوق ماشینها آزارمان میدهد.
چهارراه برق یکی از محدودههایی است که موتورسواران در این محدوده توقف دارند تا مسافران را بتوانند در میان شلوغی بولوار طبرسی به حرم مطهررضوی برسانند. یکی از شهروندان دراین باره میگوید: به دلیل ترافیک معابر مشهد تعداد مسافربرهای موتوری زیاد شده است. بهتر است به این موضوع رسیدگی شود.
پیک موتوریها نیز در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشتهاند. علی که سال هاست پیک موتوری فروشگاههای مجازی و چند سوپر در محدوده هاشمیه است میگوید: برای گذران زندگی چارهای نیست و با همین وسیله باید خرج زندگی را در بیاورم. الان تعویض خود موتور کلی هزینه روی دستمان میگذارد.
یکی از شهروندان در پیامی، پیشنهادی برای شرایط موتورسیکلتهای دودزا دارد: خانه ما طبقه دوم در بولوار عدل خمینی (ره) است. از صدای موتورها و دودزا بودن آنها در امان نیستیم. کاش دولت همانند طرحهای اسقاط، برای موتورهای فرسوده نیز طرحی داشته باشد. اگر وام برای تعویض این موتورسیکلتها داده شود قطعا صاحبان این موتورها، موتورهای خود راجایگزین میکنند.
دیگری نوشته است: هر شب صدای اگزوزهای تقویت شده نمیگذارد بچهها بخوابند، کاش طرح جریمهای برای این موتورسیکلتها اجرا شود. دیگری نوشته است: وقتی هوا آلوده است، اعلام میکنند ماشینهای تک سرنشین کمتر بیرون بیایند، ولی موتورها انگار استثنا هستند! روزی چند هزار موتور در خیابانهای مشهد دود میکنند ولی انگار مسئولان در خواب هستند.
یکی از اهالی بولوار لادن هم نوشته است: نه کلاه ایمنی، نه پلاک درست، نه بیمه! بیشتر آنها چنان راحت در ترافیک میچرخند که انگار خیابان خصوصی است. برخی از موتورسیکلتها نیز برای فرار از ترافیک در ساعات شلوغ از پیاده روها استفاده میکنند. نمونه این اتفاق در پیاده روهای بولوار کوهسنگی بسیار زیاد است. عصر موتوریها داخل پیاده رو میآیند. برخی با آن صدای اگزوز چنان از کنار عابران پیاده رد میشوند که ترس به جان آنها میاندازند.
در پی گلایههای پیاپی شهروندان از «موتورهای دودزا و پرصدا»، محسن موسی آبادی، رئیس پلیس راهور مشهد این گونه پاسخ میدهد: موارد تخلف شامل استفاده نکردن از کلاه ایمنی، حرکات خطرناک، صدای ناهنجار و آلودگی ناشی از اگزوزهای غیراستاندارد است.
موسی آبادی با صراحت ادامه میدهد: پلیس راهور مشهد چند طرح ویژه برای برخورد با موتورسیکلتهای بدون معاینه فنی و آلاینده اجرا کرده است. وسیله نقلیه دودزا ابتدا به مدت یک هفته توقیف میشود و اگر تخلف دوباره تکرار شود، مدت توقیف تا یک ماه افزایش خواهد یافت.
به گفته رئیس پلیس راهور مشهد، مراکز معاینه فنی در مشهد کاملا آماده خدمت رسانی هستند، اما میزان مراجعه صاحبان موتورسیکلت هنوز پایین است. او میگوید: با اینکه معاینه فنی نقش مستقیمی در کاهش آلودگی دارد و حتی با هزینه اندک انجام میشود، استقبال موتورسواران از آن کمتر از حد انتظار است. او ادامه میدهد: برنامههای اطلاع رسانی و آموزش عمومی، از طریق رسانهها و اتحادیههای صنفی باید گستردهتر شود تا رانندگان بدانند دود سیاه موتورشان فقط سلامت خودشان را تهدید نمیکند، بلکه هوای شهر را برای همه آلوده میکند.
رئیس پلیس راهور مشهد درباره گلایه مردم از آلودگی صوتی موتورهای تقویت شده میگوید: اگزوزهای تغییر داده شده، یکی از عوامل اصلی آلودگی صوتی شهر هستند.
مأموران راهور مأموریت ویژه دارند این نوع موتورسیکلتها را شناسایی کنند و در صورت کشف، توقیف و جریمه سنگین اعمال کنند. این موضوع هم زمان در طرحهای شبانه و نقاط پرتردد اجرا میشود.
سرهنگ موسی آبادی تأکید میکند: فرهنگ استفاده از موتور باید آموزش داده شود. تخلف موتورسیکلت فقط به خود راننده لطمه نمیزند، بلکه امنیت و آرامش کل شهروندان را خدشه دار میکند. او از آموزش وپرورش، رسانهها و نهادهای فرهنگی میخواهد تا در آموزش رفتار ترافیکی صحیح با پلیس همکاری کنند.
«موتورسیکلت سواری یکی از پرریسکترین اشکال رانندگی است. اولین اشتباه ممکن است آخرین اشتباه باشد.» موسی آبادی با بیان این جمله یادآور میشود: رعایت قانون، استفاده از تجهیزات ایمنی و توجه به سلامت شهر، سادهترین و درعین حال مهمترین راه پیشگیری از حادثه است.
او در پایان میگوید: اجرای قانون فقط بخشی از کار پلیس است، بخش مهمتر همکاری مردم است. اگر شهروندان احساس مسئولیت کنند، پلیس میتواند تمرکز خود را از برخورد صرف، به آموزش و ایمنی منتقل کند. تمام هدف ما کاهش صدا و دود است تا هوای مشهد واقعا قابل تنفس شود.